ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΑΣΜΑ - ΚΟΜΙΚ
{ακολουθεί περιγραφή του κόμικ μετά τις εικόνες}
ΚΑΤΑΝΟΩΝΤΑΣ ΤΟ ΦΑΣΜΑ
Κόμικ: Rebecca Burgess
Παρουσίαση: Άρτσι
[Ασπρόμαυρη ζωγραφιά ενός νεαρού άντρα με γυαλιά, το όνομά του είναι Άρτσι.]
Άρτσι: “Η γλώσσα μπορεί να με μπερδέψει. Μου παίρνει περισσότερο χρόνο από τον μέσο άνθρωπο να επεξεργαστώ συνομιλίες. Και παρόλο που είμαι καλός στο να συνομιλώ, μπορεί να μου πάρει περισσότερο χρόνο από το κανονικό να απαντήσω. Αλλά και οι νευροτυπικοί άνθρωποι βρίσκουν τη γλώσσα μπερδευτική. Κι αυτό μπορεί να οδηγήσει μερικούς ανθρώπους να παρεξηγήσουν το ποιος είμαι. Γι ' αυτό θα ήθελα να εξηγήσω τι σημαίνει "φάσμα" όταν μιλάμε για το "αυτιστικό φάσμα". Μερικές φορές όταν οι άνθρωποι σκέφτονται αυτή τη λέξη, σκέφτονται το φάσμα του αυτισμού κάπως έτσι:”
[Εικόνα μιας μωβ γραμμής που πάει από το πιο ανοιχτό "λίγο αυτιστικός" στο πιο σκούρο "πολύ αυτιστικός"]
Άρτσι: “Ένα πολύ γραμμικό "φάσμα", το οποίο δίνει την εντύπωση ότι οι άνθρωποι κυμαίνονται από το να είναι "λίγο αυτιστικοί" έως "πολύ αυτιστικοί". Χμ. Πώς μπορείς να είσαι "λίγο αυτιστικός"; Αυτή η ασαφής γλώσσα είναι που πάντα με μπερδεύει. Το πρόβλημα με το να σκεφτόμαστε το φάσμα με αυτόν τον τρόπο είναι ότι η αντίληψη για ένα αυτιστικό ατόμο γίνεται επίσης "γραμμική".”
[Εμφανίζεται ένα τεράστιο χέρι που αρπάζει τον Άρτσι, ο οποίος δείχνει μπερδεμένος]
Χέρι: “Είσαι λίγο αυτιστικός, Άρτσι.”
Άρτσι: “Χμ, ακόμα δεν καταλαβαίνω, μπορείς να είσαι λιγότερο ασαφής;”
Χέρι: “Μπορείς να συζητήσεις κανονικά μαζί μου και φέρεσαι φυσιολογικά. Δεν έχεις βαρύ αυτισμό.”
Άρτσι: “... Κι έτσι βλέπετε, αν κάποιος πιστεύει ότι βρίσκεστε στην χαμηλότερη βαθμίδα αυτού του φάσματος, συμβαίνει συχνά αυτό:”
Χέρι: “Άρτσι μπορείς να χειριστείς όλα αυτά μια χαρά, δεν είσαι και τόσο αυτιστικός.”
[το χέρι σπρώχνει τον Άρτσι, ο οποίος φαίνεται σαστισμένος, προς λέξεις γραμμένες με κεφαλαία σε διαφορετικές γραμματοσειρές: νέες καταστάσεις, "κυριλέ" ρούχα, μην κάνεις stim, να είσαι πιο οργανωμένος!, μην κινείσαι νευρικά, πολύς θόρυβος, πολλές συνομιλίες ταυτόχρονα, έλλειψη ρουτίνας.]
[Στην επόμενη εικόνα ο Άρτσι δείχνει αναστατωμένος και καλύπτει τα αυτιά του με τα χέρια του. Πίσω του βρίσκεται ένα κείμενο με χαοτικά κεφαλαία γράμματα, κάποια από τα οποία κρύβονται: φέρσου όπως όλοι αλλά συγκεντρώσου περισσότερο σε 10 φορές πιο πολλές πληροφορίες και να φαίνεσαι φυσιολογικός όταν το κάνεις αλλιώς οι άλλοι θυμώνουν]
Χέρι: “Ουάου είσαι τόσο δραματικός, ξεκόλλα! Πώς μπορείς να είσαι κουρασμένος; Όλοι το κάνουν αυτό κάθε μέρα, απλά είσαι τεμπέλης.”
Άρτσι: “Κι αν θεωρηθεί ότι βρίσκεστε στην υψηλότερη βαθμίδα αυτού του φάσματος, μπορεί να οδηγήσει μερικούς ανθρώπους να σας χαρακτηρίζουν ως ανίκανους να κάνετε οτιδήποτε.”
Χέρι: “Είσαι πιο αυτιστικός απ' όσο νόμιζα.” Θα σε επαναπροσδιορίσω σε αυτό το φάσμα... Αφού είσαι πολύ αυτιστικός, δεν νομίζω ότι πρέπει να εργάζεσαι, για καλό και για κακό.”
[Το χέρι τραβάει τον Άρτσι προς την πιο σκούρα μωβ πλευρά της γραμμής]
Άρτσι: “Η αλήθεια είναι όμως πως κάποιος που είναι νευροδιαφορετικός σε ορισμένες περιοχές του εγκεφάλου του δεν θα διαφέρει από τον μέσο άνθρωπο σε άλλες περιοχές του εγκεφάλου του.”
[κυκλικός χρωματικός πίνακας, στην πορτοκαλί πλευρά αναγράφεται “γλώσσα”, στην ροζ πλευρά “κινητικές δεξιότητες”, στην μωβ πλευρά “αντίληψη”, στην γαλάζια πλευρά “εκτελεστική λειτουργία” και στην πράσινη πλευρά “αισθητηριακά”]
Άρτσι: “Βλέπετε, το αυτιστικό φάσμα είναι στην πραγματικότητα κάπως έτσι. Το φάσμα αποτελείται από πολλά διαφορετικά "χαρακτηριστικά" ή τρόπους με τους οποίους ο εγκέφαλος επεξεργάζεται πληροφορίες. Ορισμένα χαρακτηριστικά δημιουργούν δυσκολίες στην καθημερινή ζωή (και ως εκ τούτου, λαμβάνουμε διάγνωση) Αλλά και πολλά χαρακτηριστικά είναι χρήσιμα στην καθημερινή ζωή. Κάθε αυτιστικό άτομο έχει ένα σύνολο χαρακτηριστικών σε διαφορετικές περιοχές του φάσματος. Οι περιοχές όπου δεν έχουν [αυτιστικά] χαρακτηριστικά δεν λειτουργούν διαφορετικά από έναν νευροτυπικό εγκέφαλο, αλλά μπορεί να επηρεαστούν από τις περιστάσεις. Για παράδειγμα, είμαι καλός στη συνομιλία (γλώσσα). Αλλά μου προκαλείται αισθητηριακή υπερφόρτωση σε πολυσύχναστους χώρους με φασαρία, πράγμα που κάνει τη συνομιλία πολύ δύσκολη για μένα. Έτσι, ένα άλλο αυτιστικό άτομο μπορεί να είναι πολύ χαρούμενο στην φασαρία και την πολυκοσμία, αλλά να δυσκολεύεται γενικά στη συνομιλία.”
[Ένα άλλο άτομο χαμογελά δίπλα στον κυκλικό χρωματικό πίνακας]
Χαμογελαστό άτομο: “Είμαι και πολύ γλεντζές!”
Άρτσι: “Όπως μπορείτε να δείτε με αυτό το φάσμα, δεν έχει κάθε αυτιστικό άτομο "Σαβάντ δεξιότητες" ή κάποιο άτομο που δεν μπορεί να επικοινωνήσει προφορικά, μπορεί να καταλάβει τι λέτε αλλά χρειάζεται απλώς έναν διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας, όπως η νοηματική γλώσσα. Αυτό δείχνει πώς δεν ενεργεί κάθε αυτιστικό άτομο με τον ίδιο τρόπο και είμαστε όλοι ικανοί, με τα δυνατά σημεία και τις αδυναμίες μας.”
[Ο Άρτσι χαμογελά]
Άρτσι:“Μερικές φορές, κάποιο άτομο που έχει διαγνωστεί ότι είναι "στο φάσμα" και ενημερώνει ένα άλλο άτομο για αυτό, το κάνει για να μπορεί να λάβει κατανόηση και σεβασμό για τα πράγματα που δεν μπορεί να κάνει. Αλλά, το κάνει επίσης για να μπορέσει να συνεργαστεί με τον κόσμο γύρω του – έτσι ώστε να μπορεί να είναι το καλύτερο στα πράγματα που μπορεί κάνει. Ελπίζω ότι στο μέλλον, οι άνθρωποι θα κατανοήσουν καλύτερα τον όρο "φάσμα" και θα συνεχίσουν να σέβονται τις διαφορές και τις ομοιότητες που όλοι μοιραζόμαστε στον τρόπο που βιώνουμε τον κόσμο.”
Πηγή [στα αγγλικά]: https://the-art-of-autism.com/understanding-the-spectrum-a-comic-strip-explanation/